كتابخانه تخصصي كودك بچه هاي آسمانكتابخانه تخصصي كودك بچه هاي آسمان، تا این لحظه: 11 سال و 4 ماه و 28 روز سن داره

كتابخانه تخصصي كودك بچه هاي آسمان

شب يلدا بهانه‌اي براي با هم بودن...

1392/10/2 0:35
891 بازدید
اشتراک گذاری

 از سال‌هاي خيلي خيلي دور كه هنوز دينِ بزرگِ اسلام به كشور عزيزمان ايران نيامده بود، مردم اين سرزمين اوّلين شب زمستان را جشن مي‌گرفتند. عده‌اي فكر مي‌كردند اين شب، شب خوبي نيست پس بايد تا صبح بيدار باشند تا بالاخره با طلوع آفتاب، روز خوب بعدي شروع شود. عده‌اي هم كه خورشيد را مي‌پرستيدند، اين روز را روز تولّد خورشيد مي‌دانستند و براي همين آن روز را جشن مي‌گرفتند و به ديدن يك‌ديگر مي‌رفتند. برخي ديگر علت جشن‌گرفتن اين شب را انقلابِ زمستاني يعني آغازِ افزايشِ طولِ روز مي‌دانستند. زماني كه دين اسلام با همه‌ي خوبي‌هايش وارد ايران عزيز شد، از مردم مسلمان خواست تا كارهاي خوبي را كه انجام مي‌دادند از ياد نبرند امّا كارهاي نادرست را فراموش كنند و به جاي آن‌ها به انجام كارهاي درست و خوبي كه خداي خوب و مهربان به انسان‌ها ياد مي‌دهد، بپردازند.

مراسم شب يلدا در ايران قديم، هم خوبي داشت و هم بدي. از خوبي‌هايش در كنارهم بودن خانواده ها ، عيادت از بيماران و سالمندان و شنيدن قصه‌ها و شعرهاي زيبا و آموزنده است. از طرف ديگر چون جشن اين شب از سوي كساني برگزار مي‌شده كه خداوند يكتا را نمي‌پرستيدند، جشن گرفتن براي آن معنايي ندارد. بهتر است ما هم خوبي‌هاي اين شب را حفظ كنيم و هر سال به بهانه‌ي شب اوّل زمستان -شب يلدا- دور هم جمع شويم و كارهاي خوب و پسنديده انجام دهيم.

 

البته امسال كه شب يلدا مصادف با «ايام اربعين» شده، شايسته است به احترامِ حضرت‌امام‌حسين(ع) از شب‌نشيني‌هاي طولاني خودداري كنيم و در جمع‌هاي صميمي خانوادگي داستان‌هاي مرتبط با اين ايام را براي كوچك‌ترها تعريف كنيم.

 

          تصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی     تصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی      تصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی   تصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی    تصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی      تصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی       تصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی   

حالا براي اينكه چندتا از كارهاي خوبي را كه مي‌توان در شب يلدا انجام داد، برايت بگويم،

به ادامه مطلب برو...

       

 

1. ديدار بزرگ‌ترها ، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و عيادتِ بيماران.

2. خوردن ميوه‌هاي مفيد و خوشمزه‌اي مثل انار و هندوانه  و گردو كه از نعمت‌هاي خوبِ خدا هستند. البته يادمان باشد كه اگر تهيه اين ميوه ها باعث اسراف مي‌شود مي‌توانيم از خوردني‌هاي خوشمزه‌ي ديگري استفاده كنيم.

 امام علی علیه‌السلام فرموده‌اند: «خوردن گردو در زمستان و فصل سرما، کلیه‌ها را گرم و سردی را از بدن دفع می‌کند.»

 از امام صادق عليه‌السلام روايت شده: «خوردن انار شیرین خوب است چون که دانه‌ی انار از دانه‌هایی نیست که در معده موجب بیماری شود.»

امام رضا عليه‌السلام نیز فرموده‌اند: «انار شیرین و ترش بمك؛ چرا که انسان را نیرو می‌دهد و خون را زنده می‌سازد.»

3. در اين شب مي‌توانيم در يكي از بزرگ‌ترين آفريده‌هاي خداوند يعني شب و روز فكر كنيم و چيزهاي جديدي دراين‌باره ياد بگيريم. زیبایی‌های شب و درخشش ستارگان در شب‌های تاريك و گسترش نور ماه در آسمان‌ها، همه نشان از قدرتِ بی‌پایانِ خداوند دارد. در این شب‌ها می‌توانیم به ستایش خدا بپردازیم.

چنان‌که امام علی علیه‌السلام می‌فرمودند: «اي خدای پاک! چه بزرگ و پرشکوه است آن‌چه از آفرینش تو می‌بینیم، و چه كوچك است هر بزرگی در برابر قدرت تو»

4. قصه‌گويي و به ويژه استفاده از داستان‌هاي قرآني و داستان‌هاي چهارده معصوم عليهم‌السلام.

6. خواندن اشعار زيبا به‌ويژه استفاده از ادبيات كهن كه براي كوچك‌ترها جالب و آموزنده خواهد بود.

7. توجه به اين نكته كه روزها و شب‌های زمستان، بهترین فرصت برای عبادت و راز و نياز با خداوند است.

امام صادق علیه‌السلام این فرصت خوب را این‌گونه معرفی می‌کنند: «زمستان، بهار مؤمن است. شب‌هایش طولانی است که برای عبادت نیمه‌شب از آن کمک می‌گیرد و روزهایش کوتاه است که برای روزه گرفتن از آن استفاده مي‌كند.»

 

امسال كه شب يلدا مصادف با «ايام اربعين» شده، شايسته است به احترامِ حضرت‌امام‌حسين(ع) از شب‌نشيني‌هاي طولاني خودداري كنيم و در جمع‌هاي صميمي خانوادگي داستان‌هاي مرتبط با اين ايام را براي كوچك‌ترها تعريف كنيم.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (0)