كتابخانه تخصصي كودك بچه هاي آسمانكتابخانه تخصصي كودك بچه هاي آسمان، تا این لحظه: 11 سال و 4 ماه و 16 روز سن داره

كتابخانه تخصصي كودك بچه هاي آسمان

تا آسمان12: تربيت فرزند: گام‌های طلایی برای همدلی با کودک

1394/3/2 10:32
676 بازدید
اشتراک گذاری

سلام و سعادت همراه لحظه لحظه زندگی‌تان.

امیدوارم مطلب گذشته را خوانده و تمرین‌هایش را انجام داده باشید. بدون شک اگر والدین گرامی با هم موارد را بحث و تحلیل کنند ضمن اینکه خیلی سریع‌تر به توانمندی‌ها و مهارت‌های لازم می‌رسند، به پاسخ‌های مناسب‌تری نیز دست می‌یابند.پیشنهاد می‌شود در حالی که به تدریج پیش می‌روید، هر زمان به کلمه احساسی، جمله همدلانه و مناسب رسیدید آن‌ها را در دفترچه ای یادداشت کنید تا کم کم دفترچه ای از کلمات و جملات کاربردی برای خود و خانواده داشته باشید.

روش‌های مختلفی برای ایجاد حس همدلی توصیه می‌شود که مواردی از آن‌ها به این شرح است:

۱-       توجه به جای بی‌توجهی: گاهی صرفاً توجه کافی و رو در رو و شنیدن حرف‌های کودک احساس همدلی را حتی بدون بیان یک کلمه به وجود می‌آورد.

۲-       دنیای تخیل به جای منطق: با طرح خواسته آن‌ها در دنیای تخیل و کلماتی مانند ای کاش، همدلی فهمیده می‌شود.

۳-       واقعیت بخشیدن به احساس آن‌ها به جای انکار احساس: که نمونه‌های توضیحی و به ویژه تصویری آن را در شماره‌های گذشته آورده‌ایم.

۴-       استفاده از جملات کوتاه به جای پرسش و نصیحت: با کلماتی مانند عجب، راستی، خوب و… که به کودک نشان می‌دهد به او علاقه دارید و شرایطش را درک می‌کنید.

البته به تدریج والدین مهارت استفاده از روش‌های مختلف را که متناسب با موقعیت‌های مختلف کودک باشد پیدا می‌کنند. اکنون درباره صحنه اول مطرح شده در مطلب گذشته مثال زیر بر مبنای روش دنیای تخیل به جای منطق تقدیم می‌شود:

پسر: من دلم بستنی می‌خواهد؛

مادر: کاش می‌شد الان بستنی بخوریم؛

پسر: ولی من بستنی می‌خوام؛

مادر: من می‌فهمم چقدر هوس بستنی کردی؛

پسر: ای کاش می‌شد الان بخوریم؛

مادر: کاش من هم جادوگر می‌شدم و تو را خوب خوب می‌کردم؛

پسر: پس قول بدین بهتر شدم برام بخرین؛

مادر: دعا می‌کنم زودتر خوب بشی

 

دکتر امیرمحمد شریف

روزنامه خراسان/ چهارشنبه  ۱۳۹۲/۱۱/۲۳

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)